Curiosament, la Responsabilitat Social Empresarial (RSE) està més
vinculada a la gran empresa, a l’empresa multinacional, que decideix cedir una
part dels seus beneficis a la societat. No obstant, com hem pogut observar
tantes vegades, moltes d’aquestes polítiques de RSE no neixen de la base ni són
part de l’essència de la companyia, sinó que són simples departaments
independents amb pressupostos més o menys elevats. Aquest fet ha desencadenat en
situacions d’incoherència a moltes d'aquestes empreses denominades socialment
responsables i amb bons rankings reputacionals, que posen pegats i incompleixen
l’essència i el més bàsic de la RSE. Estem parlant del compliment de la llei,
de no anar contra els propis stakeholders i dels autodenominats principis.
Per què succeeix això? Sota el meu punt de vista, aquesta situació té a
veure clarament amb una falta de valors, atès que
en última instància estem parlant de grans multinacionals les quals no se sap a
qui pertanyen, on els directius hi estan de pas i no arriben a implicar-se com caldria.
Així doncs, en aquestes circumstàncies, s’acaben prioritzant més les accions
econòmicament “rendibles” que les accions i decisions amb valors, perquè
justament aquests manquen tot i formar part del missatge de la companyia, en
els seus valors, missió i visió que tan fermament es preocupen de comunicar. Vist
que, al capdavall, totes les accions acaben depenent dels directius que estan
al capdavant del negoci i al fet de que aquests, per norma general, no han
entrat a l’empresa amb l’afany de compartir els valors propis que la van constituir,
sinó amb l’objectiu de fer-la créixer i millorar els seus marges, no és
d’estranyar que aquests valors difícilment s’acabin duent a terme, i ens acabem
trobant amb exemples ben allunyats del que hauria de ser una empresa socialment
responsable.
Altrament, aquest fet no es dóna a les empreses familiars, majors en nombre
però a la vegada les que menys soroll fan a nivell de memòries de RSE o
polítiques al respecte. No obstant, aquestes són les que més s'impliquen i fan
en aquest sentit, tot i que la gran majoria no exposa tot el que fa. El per què
d’aquest fet és ben senzill, i és que les companyies familiars no senten que
estiguin desenvolupant polítiques socials, sinó que l’únic que fan és utilitzar
el sentit comú i els valors que tenen com a famílies propietàries.
A les empreses familiars, els executius o bé són membres de la família,
o bé són dirigits per un consell d’administració format principalment per les
famílies propietàries. Aquest fet provoca que els valors de la companyia (que sempre
estan alineats amb el fundador i de facto amb la família), estiguin inherents en les decisions que es prenen i
vinculades als directius, formant part tanmateix de la cultura de l’empresa,
quelcom que esdevé realment difícil de canviar.
Sota el meu parer, les empreses familiars són les grans oblidades en la
RSE, considerant que són les que més fan, creuen en el valor de les seves
accions i són les més coherents amb els seus principis ètics i socials.
Definitivament, el suport a les empreses familiars pot ajudar, en gran mesura,
a fomentar indirectament polítiques de desenvolupament de la Responsabilitat
Social, polítiques que ja formen part del seu core business.
Publicat el 30/10/15 a Social.Cat. Veure també http://www.social.cat/opinio/5549/rse-i-empresa-familiar
No hay comentarios:
Publicar un comentario