Aliments de km
0, cotxes elèctrics, cosmètics ecològics, turisme sostenible... cada vegada
més, els consumidors tendeixen a comprar valors i no productes. La nostra societat
ha començat a exigir a les empreses i als governs un comportament ètic,
premiant les firmes que són competitives en qualitat i en preu, però també en
valors compartits pel conjunt de la societat. I és que per poder encaixar dins
dels nous criteris del consumidor, cada vegada més les empreses tendeixen a
transformar el seu producte fent-lo responsable i competitiu.
El terme
"Responsabilitat Social Competitiva" s’emmarca en aquesta nova
generació d'empreses on, a diferència de l'habitual Responsabilitat Social
Empresarial (RSE), es crea el negoci des del primer moment situant el factor
social com a factor diferencial, però sense perdre mai de vista la
rendibilitat. En aquesta línia, el producte o servei ha de generar valor social
per si mateix i, des del primer dia, cada euro invertit ha de contribuir a
crear un món millor. Les empreses socialment competitives són, per tant,
companyies que aconsegueixen generar negoci amb el factor social com a element
competitiu, convertint-lo en la clau del seu èxit.
La filantropia,
entesa com les accions en benefici de la societat sense retorn pel seu
promotor, mou entre el 2 i el 3% del PIB mundial. El sector públic, per la seva
banda, representa una mitjana del 20% del PIB. És però, el sector privat, amb
gairebé el 80% del PIB mundial, el gran motor capaç de canviar el món
mitjançant la creació de negocis sostenibles, rendibles i replicables en
qualsevol lloc. Així, l'empresa socialment competitiva és un actiu fonamental
per a construir un model econòmic sostenible en benefici de les persones i, al
mateix temps, competitiu.
La
Responsabilitat Social Competitiva és aplicable a qualsevol tipus d'empresa –gran,
petita o mitjana- i de qualsevol sector. Són empreses que uneixen una
excel·lent gestió empresarial amb el factor social o mediambiental, companyies
que situen la responsabilitat social en el seu ADN i no depenen de tenir grans
ingressos per crear un departament de RSC però, sobretot, són empreses que
utilitzen aquest factor social per diferenciar-se de la competència i ser més
competitives. Moltes companyies, nacionals i estrangeres i de sectors tan
diferenciats com l’alimentari, el bancari o la moda, són socialment
competitives. Grupo SIFU, el projecte al qual em vaig incorporar fa més de 20
anys, n’és un dels casos més clars i més propers. Gràcies a un model de negoci
basat en la integració sociolaboral de persones amb discapacitat, en 23 anys la
companyia ha aconseguit superar els 4.000 treballadors -un 85% dels quals té
algun tipus de discapacitat- i posicionar-se com una de les principals empreses
especialitzades en Facility Services
amb presència a totes les comunitats autònomes. A més de per la seva
contribució a la societat, un creixement així només ha sigut possible gràcies a
la prestació de serveis competitius i de qualitat. Però existeixen molts més
exemples d’empresaris que han apostat per aplicar la Responsabilitat Social
Competitiva: Triodos Bank, un banc petit però conegut i rendible, que només
inverteix en productes sostenibles; Veritas, una cadena de supermercats amb productes
100% ecològics; o Som Energia, una empresa elèctrica que només comercialitza
amb energies renovables.
La 'Generació
Millennial' ha demostrat ser una generació preocupada per aconseguir una
societat més justa i sostenible, però no per això els joves han deixat de ser
consumidors exigents. Ells, els consumidors del futur, enaltiran els negocis
sostenibles i socials, i requeriran al mateix temps productes competitius en
qualitat i en preu.
Article publicat a SOCIAL.CAT. Podeu veure'l en format digital a :
No hay comentarios:
Publicar un comentario